Wij zijn een Jenaplanschool
Het Jenaplanonderwijs is gebaseerd op de ideeën en inzichten van Peter Petersen (1884-1952). Hij was één van de onderwijsvernieuwers die zich afzette tegen de klassieke school, omdat die geen rekening hield met het feit dat alle kinderen naar aanleg en tempo verschillen. Petersen hechtte veel waarde aan het opvoeden in groepsverband. Naar zijn idee moesten kinderen van jongs af aan leren omgaan met de samenleving. De samenleving van later zou door het kind in allerlei situaties geoefend moeten worden:
- Door anderen te helpen
- Zelf geholpen te worden
- Constructieve kritiek te geven en te ontvangen.
Een school moet dus ruimte bieden voor individuele ontplooiing naast het optimaal functioneren van de groep. Zelfstandig werken moeten worden afgewisseld met groepsopdrachten.
Stamgroepen
De basisschool van IKC Sint Paulus werkt met 10 stamgroepen. Een stamgroep bestaat uit 3 jaargroepen. Zo zijn alle kinderen een keer jongste, middelste en oudste in een groep. Dit doen wij omdat de verschillen er mogen zijn; in leeftijd, in ontwikkeling, in spel en in talenten. Net als in een gezin. In de stamgroep leren kinderen elkaar helpen, van elkaar te leren en hun eigen ontwikkeling op waarde te schatten.
De stamgroep wisselt ieder jaar van samenstelling: er komen nieuwe kinderen bij en anderen gaan door naar de volgende bouw of het vervolgonderwijs.
Aan het begin van het schooljaar kiest elke groep een naam, deze wordt tijdens de eerste viering van het jaar gepresenteerd.
Een stamgroep heeft maximaal twee stamgroepleerkrachten.
Praten, werken, spelen en vieren
Samen praten, samen werken, samen spelen én samen vieren vormen de basis van onze school. De kring is de basis van waaruit wij plannen, praten en presenteren. De plek waarin ieder kind zich leert uiten, luisteren en een mening te vormen. Samen praten als basis van samen leven.
Wij werken samen in blokken en instructie. Ieder kind werkt zelfstandig en leert verantwoordelijk te zijn voor wat ze moeten en willen leren én wanneer ze om hulp vragen. Wij leren niet alleen uit de boeken. Bij ons probeer en leer je wat je met je kennis kan doen.
Met samen spelen gaat ook het leren door. Wij leren rekening houden met elkaar, overleggen en beslissen. En spelenderwijs brengen wij samen wat wij met het hoofd en hart hebben geleerd. Door samen te vieren verbinden wij ons met elkaar. Wij openen en sluiten af. Wij delen prestaties en gevoelens, bijzondere en stille momenten, vaststaand of spontaan. Met samen vieren maken wij de cirkel steeds weer rond.
Vieringen en feesten
Vieringen zijn op onze school een belangrijk onderdeel van het programma. Het kind ervaart zo dat het deel uitmaakt van een gemeenschap. Bij vieringen gaat het niet alleen om feesten zoals verjaardag en kerst. Bezinningsbijeenkomsten, bijvoorbeeld naar aanleiding van een droevige gebeurtenis, vallen er ook onder.
De basisschool van IKC Sint Paulus heeft één gezamenlijke viering per week op de vrijdagochtend van 12.00 – 12.15 uur. Dat zijn de schoolvieringen waarbij de viering door kinderen van één stamgroep of één cluster wordt verzorgd. Daarnaast zijn er maandvieringen, deze zijn vaak op de eerste maandag van een nieuwe maand. De vieringen staan op de kalender zodat u kunt zien wanneer de groep van uw kind aan de beurt is.
Ouders/verzorgers zijn van harte welkom om naar de vieringen in het hart van de school (speellokaal) te komen kijken.